Spesialbygd WeeCar skal hjelpe bygruppe med søppelrydding

Den nye elbilen til Sarpsborg ASVO gjør at Bygruppa sparer tid og krefter på søppelryddingen. Nå slipper Bygruppa tunge løft og kan arbeide med effektivt. Sittende i WeeCar er Dan Sindre Jakobsen, stående er arbeidsleder for ASVOs bygruppe, Stefan Viatchev.

Hver eneste dag fyller Bygruppa i ASVO flere søppelsekker med avfall fra gatene i Sarpsborg. En spesialbygget elbil fra WeeCar skal nå gjøre ryddingen enklere.

I vinter fikk Sarpsborg ASVO, en kommunal bedrift som engasjerer yrkeshemmede, ideen om å ta i bruk en elbil til søppelryddingen. Nå er kjøretøyet fra WeeCar på plass hos Bygruppa, som hver dag sørger for å holde Sarpsborg sentrum rent og ryddig.

– Denne løsningen fungerer veldig bra for oss. Bilen er praktisk og til stor hjelp fordi vi kan rydde mer effektivt, sier arbeidsleder for ASVOs bygruppe i Sarpsborg, Stefan Viatchev.

Slipper tunge løft

Bygruppa har blitt avhengige av den spesialbygde WeeCar Elise i det daglige arbeidet. Når søppelsekkene er fulle fraktes de med kjøretøyet til søppelcontaineren. Elbilen lades om natten og har en batterikapasitet som holder hele arbeidsdagen.

– Den er spesialbygd for oss. Den har plass til alt vi trenger i jobben og hjelper oss å gjøre arbeidet mer effektivt, i tillegg til at Bygruppa slipper å løfte de tunge sekkene. Det er heller ingen motor som bråker og dermed kan de ferdes i byen tidlig om morgenen og jobbe uten at de forstyrrer noen, sier Viatchev.

Bygruppa brukte tidligere en gammel elektrisk rullestol med en søppelboks festet bakpå, men da denne gikk i stykker måtte de tenke nytt. Da endte de opp med en spesiallaget versjon av WeeCar-modellen ”Elise”, levert av Batteribilen AS i Oslo. Elbilen ble deretter dekorert av et lokalt reklamebyrå og er nå godt synlig i bybildet i Sarpsborg.
Bygruppa brukte tidligere en gammel elektrisk rullestol med en søppelboks festet bakpå, men da denne gikk i stykker måtte de tenke nytt. Da endte de opp med en spesiallaget versjon av WeeCar-modellen ”Elise”, levert av Batteribilen AS i Oslo. Elbilen ble deretter dekorert av et lokalt reklamebyrå og er nå godt synlig i bybildet i Sarpsborg.

Sparer 1,5 time hver dag

Det er Dan Sindre Jakobsen og Morten Borgen i Bygruppa som bytter på å kjøre den nye elbilen. Med en toppfart på 10 km/t går den ikke så fort, men det er raskt nok, forteller Jakobsen.

– Bilen fungerer kjempefint i arbeidet vårt. De andre i Bygruppa trenger bare ringe oss når søppelsekkene er fulle slik at vi kan hente dem. Vi sparer ca. 1,5 time hver dag på å bruke elbilen. Og så er det ekstra fint å gå på jobb når vi har en så fin bil, sier Dan Sindre Jakobsen.

ASVO_bygruppa10
Dan Sindre Jakobsen kjører elbilen som er utstyrt med en søppelkasse bak, en egen avfallsbeholder for sprøytespisser, feste for feiekoster, spade og ishakke, flere blinklys, reflekser, ryggesignal, tak og vindusviskere til dager med dårlig vær. Ved siden av går kollega Morten Borgen.

Spesialbygd

Den spesialbygde WeeCar Elise ble levert av forhandler Batteribilen AS i Oslo på forespørsel fra Sarpsborg ASVO. Daglig leder i Batteribilen, Ronni Borgerud, forteller at det er første gang de har fått en slik henvendelse.

– Vi brukte litt lengre tid enn planlagt på å lage den, men det var veldig gøy. Det var viktig for bygruppa å kunne få med seg søppelsekkene uten å gjøre tunge løft. Vi måtte tenke litt nytt, men monterte til slutt en søppelkasse på WeeCar’en. De ville også ha et blinkende lys på taket, samt feste for to koster, spade, ishakke og en boks på siden for sprøytespisser. Det ble til slutt den mest praktiske elbilen vi har levert, sier Borgerud.

Vurderer elektrisk feiebil

Etter anskaffelsen av elbilen har arbeidslederen i Sarpsborg ASVO flere ideer til lignende hjelpemidler, og vurderer nå muligheten for å få levert en elektrisk feiebil.

– Vi har stilt spørsmål til WeeCar og Batteribilen om de kan levere en feiebil i samme format, og det skulle være mulig, sier Viatchev.

ASVO_bygruppa5