Stadig flere nordmenn camper

Camping som aktivitet øker i popularitet i Norge, viser en fersk undersøkelse gjennomført av analysebyrået InFact. Mer enn hver tredje nordmann oppgir nå at de camper regelmessig.

I en landsekkende undersøkelse gjennomført av InFact på vegne av Wee Caravan System, oppgir 35,5 prosent av nordmenn at de camper. Det er seks prosent mer enn i tilsvarende undersøkelse i 2013. Menn camper mer enn kvinner, og det er aldersgruppen fra 30 til 44 år som har de mest aktive camperne. Alle aldersgrupper med unntak av de eldste (+65 år) har en økning i andelen campere, viser undersøkelsen.

Svarene fra InFact viser at de mest aktive camperne bor i Nord-Norge: Hele 52,5 prosent av nordlendinger oppgir at de camper. Nederst på listen finner vi befolkningen i Oslo, der kun 25,4 prosent oppgir det samme.

Undersøkelsen viser at nordmenn også camper mer enn tidligere. De fleste campere – rundt 43 prosent – camper mindre enn én uke i året, mens andelen som oppgir at de camper fra én til fire uker i året har økt fra 20,7 til 30 prosent på tre år.

Flest camper i telt

Majoriteten av befolkningen camper i telt: Hele 62 prosent av alle som camper oppgir at de telter, noe som er en markant økning fra 44 prosent i 2013. Den yngste aldersgruppen mellom 18 og 29 år er de mest aktive telterne, med 69 prosent. Telt er mest populært på Sørlandet hvor 68,8 prosent oppgir at de helst har teltduk over hodet om natten.

Bobilen er mest populær på Vestlandet, der 6,1 prosent oppgir at de ferierer på denne måten. Campingvognen brukes mest på Østlandet, med en tilhengerskare på 16,8 prosent.

Campingvognen blir en hytte

Undersøkelsen viser også at det å reise rundt med campingvognen ikke lenger er like attraktivt, og at fast plassert campingvogn med fortelt øker i popularitet. I 2013 reiste 15,8 prosent av campere rundt med campingvogn, et tall som er redusert til 10,9 prosent i 2016. Samtidig øker andelen stasjonære campingvogner med fortelt fra 3,4 til 4,7 prosent.

Daglig leder i Wee Caravan System, Vivian Wee Flatnes, merker at interessen for camping i Norge er stigende.

– At stadig flere velger camping i ferien er i samsvar med trenden der flere velger kortere feriereiser enn tidligere. Spesielt segmentet med 30 og 40 åringer – altså barnefamiliene – er i kraftig vekst innen camping, forteller Vivian.

– At stasjonære campingvogner med fortelt vokser på bekostning av de mer mobile campingvogngjestene, tyder på at campingvogneierne søker mer ro og komfort i feriene enn tidligere. I Norge blir campingvognen gradvis mer en hytte enn et mobilt feriehjem, avslutter daglig leder i Wee Caravan System, Vivian Wee Flatnes.

Fakta fra undersøkelsen

# Andelen nordmenn som camper har økt fra 29,4 til 35, 5 prosent fra 2013 til 2016

# 40 prosent av menn camper, mot 30 prosent kvinner

# Aldersgrupper: 30-44 år camper mest (48,9 prosent), 18-29 år (41,1 prosent), 45-64 år (32,9 prosent), og +65 år (17,3 prosent)

# 62 prosent av alle som camper oppgir at de telter, en økning fra 44 prosent i 2013

# Fast campingplass med og uten fortelt øker, fra 3,4 til 4,7 prosent

# Mobil camping med campingvogn faller mest, fra 15,8 til 10,9 prosent

Se alle Wee Caravan Systems produkter og tilbud her.

Vivian_Wee_50